۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۵ - ۱۳:۰۶

سلسله مناظره‌های موافقان و مخالفان شروع به کار بازار سهام با ادامه وضع موجود با اجرای مهدی طحانی

در هفته‌های اخیر سیاست‌گذار بازار سرمایه به‌صورت مرحله‌ای در حال کاهش محدودیت‌های معاملاتی است. در تازه‌ترین اقدام، ساعات معاملات صندوق‌های کالایی افزایش یافته است؛ تصمیمی که می‌تواند نشانه‌ای از تلاش برای عادی‌سازی تدریجی شرایط بازار تلقی شود. با این حال، بازار سهام همچنان در وضعیت تعطیلی قرار دارد و اکنون بیش از ۷۰ روز از بسته بودن آن می‌گذرد. این در حالی است که سهامداران طی این مدت به دلیل حواشی و تبعات جنگ رمضان عملاً از دسترسی به نقدینگی دارایی‌های خود محروم بوده‌اند؛ موضوعی که به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان بازار تبدیل شده است.
در این میان، دیدگاه‌های متفاوتی درباره زمان و نحوه بازگشایی بازار سهام مطرح می‌شود. سینا رهبر شهلان، کارشناس بازار سرمایه، معتقد است که بازگشایی بازار بدون شفاف شدن متغیرهای کلان و صورت‌های مالی شرکت‌ها می‌تواند ریسک‌های جدی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند. به گفته او، تا زمانی که اسناد مالی بالادستی اقتصاد از جمله لایحه بودجه متناسب با شرایط جدید بازنگری و اعلام نشده و همچنین مدل‌های کسب‌وکار شرکت‌ها در فضای جدید اقتصادی شفاف نشده است، بازگشایی بازار سهام اقدامی عجولانه خواهد بود. از نگاه او، بازار زمانی می‌تواند کارکرد صحیح خود را بازیابد که فعالان آن به اطلاعات قابل اتکا و چشم‌انداز روشن‌تری از وضعیت سودآوری شرکت‌ها دسترسی داشته باشند.
در مقابل، جواد فلاحیان، دیگر کارشناس بازار سرمایه، بر اهمیت عنصر نقدشوندگی تأکید می‌کند و معتقد است که تداوم بسته بودن بازار می‌تواند پیامدهای منفی برای اعتماد سرمایه‌گذاران داشته باشد. او بر این باور است که بازار سرمایه ذاتاً باید امکان معامله و تبدیل دارایی به نقدینگی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند و تعویق طولانی‌مدت در بازگشایی، با فلسفه وجودی بازار در تضاد است. به اعتقاد فلاحیان، حتی اگر عدم قطعیت‌ها در اقتصاد همچنان ادامه داشته باشد، می‌توان با سطحی از افشا و اطلاع‌رسانی از سوی شرکت‌ها، شرایطی فراهم کرد که بازار سهام فعالیت خود را از سر بگیرد.
به این ترتیب، پرسش اصلی در شرایط فعلی این است که آیا اولویت با ایجاد شفافیت کامل در متغیرهای اقتصادی و وضعیت شرکت‌هاست یا با بازگرداندن نقدشوندگی به بازار و واگذاری تصمیم به سازوکار عرضه و تقاضا. در ادامه، مناظره این دو کارشناس بازار سرمایه را می‌بینید و می‌شنوید.
 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 20
  • محمدرضا آيت اللهي IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۰
    کل شرکتهاي بازار که به هم نچسبيده اند. در مرحله اول مي توان شرکتهائي را که صدمه اي نخورده و حتي سود هم برده اند، باز کرد.
  • افشین ملاشاهی IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۰
    آقای شهلان ، بالاخره که اثرات جنگ باید خودش رو در قیمت سهام نشون بده ، بسته بودن بازار بیشتر معنی پاک کردن صورت مسئله میده
  • امیرقاسمی IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۱
    با سلام خدا قوت سپاسگذارم از برنامه خبتون لطفا راجب بازار معاملات آپشن هم تو برنامه تون صحبت کنید مرسی ک هستید🌺
  • میثم IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۲
    سلام باز کردن بازار بورس بدون حمایت عملا سر بریدن سهامداران وفادار به بازار سرمایه است ، برای تأمین نقدینگی افرادی که نیاز به پول فورس ماژور دارند باید فضای اعتباری با ضمانت سهام شکل بگیرد مثلا سهامدار 100 میلیون تومان فملی دارد و نیاز به پول دارد ، سهام فملی رو ضمانت بگزارد و معادل درصدی وام بگیرد